Holbæk Kommune

En 60/40 fordeling mellem selvbetjening og oplevelser

Gør det nemt for borgerne at kunne betjene sig selv

Selvbetjening er omdrejningspunktet for Holbæk Kommunes hjemmeside. I den sammenhæng også informationssøgning - og altså ikke kun adgang til deciderede selvbetjeningsløsninger. Et vigtigt fokuspunkt er med andre ord, at man skal kunne finde det, man kommer efter - i stedet for at give op og henvende sig personligt eller telefonisk til kommunen. Det kan være alt fra at finde et job, flytte til Holbæk, bestille nyt pas osv.

Rum til kulturen, naturen og Holbæk Kommunes tilbud

Udover selvbetjening, skal der også være plads og rum til kulturen, naturen, og hvad Holbæk Kommune ellers kan tilbyde. Det er i den sammenhæng vigtigt med balance mellem de hårde og bløde værdier. Sat på spidsen skal vægtningen være en fordeling på 60/40 mellem selvbetjening og oplevelser. Holbaek.dk må gerne være til inspiration for både borgere og kommende borgere, men fokus skal helt klart være at formidle til dem, der bor i Holbæk Kommune allerede.

Søgning og kunstig intelligens skal spille en stor rolle - og spille godt sammen

Som et middel på vejen til at understøtte borgerens vej til selvbetjening og informationssøgning, har Holbæk Kommune stort fokus på søgning og kunstig intelligens. Pt. er hjemmesidens søgning nok der, brugeren hjælpes bedst. Søgningen må derfor gerne få lidt designmæssigt fylde på siden.

Vise Holbæk Kommune som attraktiv arbejdsplads

Holbæk Kommune som organisation er afhængig af at kunne tiltrække dygtige, engagerede medarbejdere. Karriereuniverset skal derfor også fylde og vise Holbæk Kommune som attraktivt sted at arbejde, og hvilke jobs der bliver udbudt.

Subsites med designmæssig spændvidde

Subsites i kommunen understøtter mange forskellige formål, og der er derfor brug for at stor visuel og designmæssig spændvidde på tværs af kommunens forskellige sites - det var et succeskriterie for projektet, at de forskellige sites i kommunen opleves som at have hver deres tydelige individuelle identitet.

Børnefamilier, byggetilladelser og ældre-yoga

Den almindelige borger, der søger efter selvbetjening, er den primære målgruppe på hjemmesiden. Inden for denne målgruppe har børnefamilier og deres behov høj prioritet. En anden højt prioriteret målgruppe er ældre borgere og deres pårørende, de leder efter tilbud - som fx ældre-yoga - hjælp til pårørende, sundhed, kørsel mv. Specialområdet og hvad det indebærer af brug for hjælpemidler og anden kontakt er også et stort område. Byggetilladelser, affald, teknik og miljø er også eksempler på emner, der har høj prioritet på hjemmesiden.

Kulturinteresserede borgere

En del af hjemmesidens opgave er også at formidle Holbæk Kommunes forskellige kulturelle tilbud. Her er det vigtigt, at formidle tilbuddene, så de er relevante for borgere, der allerede bor i kommunen og altså ikke bygge et decideret tilflytterunivers. Dette med tanke på, at "hvis vi gør det attraktivt for dem der bor her, smitter det af på potentielle tilflyttere”.

Konklusion

Holbæk Kommune har med GoPublic's platform skabt en brugervenlig hjemmeside med fokus på selvbetjening og informationssøgning. Hjemmesiden prioriterer en balance mellem selvbetjeningsløsninger og kulturelle tilbud, hvilket gør det lettere for borgerne at finde relevante informationer og services. Derudover har kommunen fokus på søgefunktion og kunstig intelligens for at forbedre brugeroplevelsen. Der er også lagt særlige kræfter i at præsentere Holbæk som en attraktiv arbejdsplads og understøtte forskellige borgergrupper med specialtilpassede indholdsområder.

Gå til Holbaek.dk

Head of Client Projects

Camilla Bruun Jakobsen

+45 3322 1212
camilla@beru.dk