Fysisk Eftermiddagsmøde d. 9/9 2025

Highlights fra GoPublic Gathering

Tak til alle der deltog i årets GoPublic Gathering.

Vi havde en inspirerende eftermiddag med indsigter i den igangværende migreringsproces, nye CMS-features og spændende drøftelser om AI-værktøjer i redaktørernes hverdag. Dagen blev rundet af med pindemadder, vin og gode netværkssnakke – og vi glæder os allerede til næste gang.

Gense hele Gatheringen nederst på siden

Highlight's, Præsentationer og video

GoPublic Gathering Q3 2025

Af Kristian Pinholt, Partner & CEO (GoPublic)

Opdatering fra GoPublic (generelt)

  • Ambition: GoPublic vil være den førende platform for digital kommunikation til det offentlige – med websites, intranet og chatbots som kerne.
  • Innovation: Vi har bygget infrastrukturen til at integrere AI og forventer at levere markante forbedringer og nye funktioner de kommende år.
  • Fællesskab: Ud over teknologien vil vi styrke videndeling og netværk med bedre e-læring, nyhedsbreve og en relanceret idébank.
  • Fundament: Migreringen til GoPublic v6 er en central forudsætning for at realisere vores ambitioner, og vi er godt på vej.
  • Fremtid: Vi står et stærkt sted til at omsætte vores viden i sikre, effektive værktøjer – og skabe værdi for redaktører og slutbrugere.
Af Benjamin Collins, Solution Architect (GoPublic)

Hvordan foregår migreringsprocessen

Opgraderingen til det nye GoPublic (V6) kommer til at foregå efter “hockeystavs-princippet”. Vi starter med at opgradere løsninger med lav kompleksitet og rykker gradvist op ad kompleksitetsskalaen – alt imens vi løbende forbedrer og automatiserer migreringsværktøjet.

Alle kundeløsninger er blevet analyseret og placeret på en kompleksitetsskala fra 1 til 10, baseret på faktorer som:

  • antal sider og undersites
  • trafik
  • kodekompleksitet
  • specialfunktionalitet
  • eventuelle tredjepartsintegrationer

Denne kategorisering danner grundlaget for rækkefølgen af opgraderingerne og muliggør både at gennemføre de første opgraderinger mere skræddersyet og samtidig forberede os på, at vi senere i forløbet kan pulje flere løsninger – uden at gå på kompromis med kvalitet, support eller videreudvikling.

Til orientering flyttes hele jeres løsning på en gang, så der ikke opstår ‘legacy’-udfordringer eller behov for at vedligeholde indhold i flere versioner. Den gamle V5-løsning bevares midlertidigt som sikkerhedskopi, hvis der skulle blive brug for det.

Læs mere om migreringsprocessen og find FAQ på Client.GoPublic.dk

Af Camilla Bruun Jakobsen, Head of Client Projects & Advisor (GoPublic)

Fremtidens redaktørarbejde 
i en AI-tid

Hvordan forandrer AI og chatbots brugernes adfærd - og hvad betyder det for dig som webredaktør?

  • Tidligere søgte brugerne efter det rette website, nu søger vi efter det rette svar - i et naturligt sprog
  • Vores informationssøgning bliver på én gang mere utålmodig og fragmenteret - vi scroller mindre og vil gerne have svar sammensat fra forskellige kilder.
  • Indhold skal være modulært, dvs. en delmening pr. afsnit, som skal kunne forstås uden konteksten på jeres eget site
  • FAQ kommer til at gå fra at være en sekundær formidlingsform til en helt central del af formidling af indhold til jeres brugere.
  • For at AI crawlere kan læse og bruge jeres indhold korrekt, skal den tekniske markup være korrekt.
  • Indholdet skal signalere troværdighed gennem erfaring, ekspertise, autoritet og troværdighed.
  • Overvåg, tilpas og identificér content gaps på tværs af platforme. Tag stikprøver, og se hvordan jeres indhold performer i AI chat.
  • En stor FAQ med få besøg behøver ikke betyde jeres indhold ikke bliver læst.
Af Rasmus Rudolf, CFO & Partner (GoPublic)

5 AI-værktøjer, der vil ændre dit arbejde som redaktør – år for år

Tidligere forudsigelser: 5 AI-værktøjer, der vil ændre dit arbejde som redaktør – år for år

  • 2026: AI bliver din co-redaktør: AI assisterer med tekstproduktion, målgruppetilpasning og redigering, så du kan arbejde hurtigere og mere præcist.
  • 2027: Automatiseret AI-migrering sparer tid og fejl: AI overtager det manuelle arbejde med at flytte og strukturere indhold ved systemskift eller redesigns.
  • 2028: AI som din co-UX’er: Brugernes adfærd og behov analyseres og omsættes automatisk til forslag til bedre brugeroplevelser – integreret direkte i dine værktøjer.
  • 2029: AI indtager designarbejdet: Fra layout til grafiske elementer: AI hjælper med at skabe designforslag og understøtter hurtig prototyping.
  • 2030: AI holder dit indhold opdateret: Indholdsrevisioner sker løbende og datadrevet – AI hjælper med at identificere, opdatere og kvalitetssikre indholdet.

Opdatering efter seneste AI- og Chatbot morgenmøde

AI er allerede nu godt på vej til at blive integreret i GoPublic V6:

  • AI SEO-autocomplete på sider
  • AI autooprettelse af FAQ'er (som baseret på Camillas oplæg bliver det væsentligste indholdselement på fremtidens websites).
  • AI ChatBot på vej til både websites og intranets. Besvarer brugerens spørgsmål i stedet for at give et link til en side. (Forventes lanceret inkl. prismodel inden årets udgang).

AI bliver indarbejdet i vores interne udviklingsprocesser:

  • HTML og CSS kan i højere grad udarbejdes af AI
  • Back-end logik kan udarbejdes bedre og hurtigere
  • Test og kvalitetssikring inkl. øget sikkerhed kan laves bedre.
  • Over tid vil det betyde at vi kan lave et bedre produkt til jer, med flere features. 
Breakout Session i grupper af 4 (3 fysisk og 1 online)

Hvilke (webredaktør-venlige) AI-features kunne i tænke jer?

Her er en opsummering af breakout session, hvor deltagerne på årets Gathering brainstormede i grupper på "de mest ønskede AI-features i GoPublic" og efterfølgende stemte om de ti vigtigste. Afstemningen viser tydeligt, at redaktørerne efterspørger værktøjer, der kan spare tid, styrke kvaliteten og understøtte bedre redaktionelle processer.

Top 10 ønskede AI-features (rangordnet efter antal stemmer):

  • AI page creator assistent – 12 stemmer (41%)
  • Generer FAQ-bot ud fra hjemmesidens indhold – 10 stemmer (34%)
  • Automatisk tjek af forældet indhold – 10 stemmer (34%)
  • Søgefunktion som chatbot – 8 stemmer (28%)
  • Compliance med virksomhedens skriveguide – 8 stemmer (28%)
  • Tekstforenkling – 7 stemmer (24%)
  • Udvidet Page Check og governance assistent – 6 stemmer (21%)
  • Hjælp til forbedring af content og brugerrejser – 5 stemmer (17%)
  • Automatisk fejlrettelses-knap – 5 stemmer (17%)
  • Copy/Paste feature med korrekt formatering – 4 stemmer (14%)

Disse 10 funktioner tegner konturerne af et AI-understøttet CMS, hvor redaktører får værktøjer til både at producere hurtigere, kvalitetssikre smartere og levere indhold i tråd med organisationens kommunikationsstandarder.

Af Christian Birk Rasmussen, Partner og Director of Product Design (GoPublic)

Kommende GoPublic features/roadmap

  1. Omskrivning af frontend framework: En gennemgribende modernisering af platformens fundament, så det bliver enklere at vedligeholde og hurtigere at udvikle på.
  2. Fra 1000+ til 150 designvariabler: En markant reduktion af kompleksitet: fra usynligt rod til et gennemtænkt system med 150 veldefinerede variabler, der dækker alt fra farver og typografi til navigation og knapper.
  3. Theme Creator 3.0: Nyt værktøj, hvor design udvikles og implementeres direkte i platformen – med to versioner: Basis (ca. 100 variabler) og Ekspert (alle variabler). Det gør både små og store projekter mulige.
  4. Fleksibel tilpasning af design: Brugere kan selv vælge, om de vil opgradere deres eksisterende designs, fortsætte som før eller få hjælp til et helt nyt redesign-projekt.
  5. Større kontrol og gennemsigtighed: Gennem modul- og template-byggeren kan man tilpasse elementer præcist efter behov – uden at drukne i kompleksitet. Det gør både designere og udviklere mere selvkørende.
PDF slides

Download Gathering Præsentation

Hvis det ønskes, kan præsentationen fra Gatheringen downloades som PDF nedenfor.

Download præsentationen (pdf 80mb)

Gense årets fysisk Gathing i fuld længde

GoPublic Gathering Q3 2025