Webtilgængelighed

GoPublic WCAG 2.2 guide

Få overblikket over alle A og AA punkterne i WCAG 2.2 og hvordan de løses i praksis, når du anvender GoPublic. Brug oversigten for at læse om de forskellige succeskriterier.

1. Opfattelig

Brugeren skal tydeligt kunne forstå dit website, også selvom de bruger en hjælpeteknologi. Hvis du har en besøgende på dit site, som gør brug af en skærmlæser, skal vedkommende kunne forstå dit site akkurat som en person uden en skærmlæser.

1.1.1 Ikke-tekstbaseret indhold

Indhold som har betydning, men som ikke er tekst, skal have et tekstalternativ til blinde og svagtseende. Dette gælder indhold såsom billeder, animationer, videoer, iframes og lydelementer. En skærmlæser skal kunne adskille disse elementer fra hinanden, ved hjælp af det, der kaldes en “alt-tekst” eller en "title" attribut. Teksten bliver læst op af skærmlæseren, når der fx bliver kørt hen over et billede med skærmlæseren.

Hvordan løser jeg problemet?

Sørg for at angive tekstalternativer til medieindhold ved at benytte de indbyggede felter, der er til rådighed i GoPublic. Benyt også den indbyggede alt-tag checker til løbende at holde øje med, om alt-tags  er udfyldt på sitets medieindhold. 

1.2.1 Rent lydindhold (audio only) og rent videoindhold (video only) (forudindspillet)

Rent lyd- og videoindhold er en lydoptagelse eller en videooptagelse der står alene. Det vil sige en video uden lyd, eller et lydspor uden video. Det er vigtigt, at brugere med eksempelvis nedsat syn kan tilgå og læse rent videoindhold, på niveau med personer som ikke har nedsat syn. Det samme gør sig gældende for personer med nedsat hørelse og rent lydindhold. Derfor skal der tilbydes et alternativ - f.eks. via tekst.

Hvordan løser jeg problemet?

Du kan løse problemet ved at tilbyde brugeren med nedsat hørelse et tekstalternativ som beskriver, hvad der foregår på lydoptagelsen, f.eks. en transskribering af lydoptagelsen. Det samme vil gøre sig gældende for rent videoindhold. I GoPublic har du mulighed for at tilføje en srt-fil eller en lydfil som et alternativ til lyd- og videoindhold.

1.2.2. Undertekster (forudindspillet)

Video med lyd skal være undertekstet, medmindre din video er et alternativ til tekst og er tydeligt markeret sådan.

Hvordan løser jeg problemet?

Ligesom du kan tilføje undertekster til de videoer du har liggende på din videotjeneste, kan du også uploade en fil med dine undertekster på GoPublic. Undertekster skal tilføjes som en separat fil (typisk srt) for at være tilgængelige.

1.2.3 Synstolkning eller mediealternativ (forudindspillet)

Her gælder samme princip som 1.2.2: Alt videoindhold skal synstolkes, medmindre din video er et alternativ til tekst og er tydeligt markeret sådan.

Hvordan løser jeg problemet?

Her kan du tilbyde et ekstra lydspor, som beskriver hvad der foregår på din video for personer, som har intet eller nedsat syn (synstolkning). Dette skal din videoleverandør levere, medmindre du selv har mulighed for at producere lydsporet. Du kan også tilbyde et tekstalternativ til videoen.

Særligt for video

Alle dine videoer som er produceret før d. 23 september 2020, er undtaget WCAG kravene om video jf. Digitaliseringsstyrelsen.

1.2.4 Undertekster (direkte)

Hvis der vises live video på dit site, skal det være muligt at slå undertekster til.

Hvordan løser jeg problemet?

Digitaliseringsstyrelsen har besluttet, at danske sites er undtaget dette krav. Men hvis din livevideo efter udsendelsen eller d. 23. september 2020 bliver bevaret på dit site, skal den gøres tilgængelig 14 arbejdsdage fra datoen for den oprindelige udsendelse. Du kan læse mere på digst.dk under punktet om video.

1.2.5 Synstolkning (forudindspillet)

Dette krav har stor lighed med punkt 1.2.3 bortset fra, at omhandler de tilfælde, hvor det ikke er muligt at tilbyde et tekstalternativ. Der skal stilles et lydspor med synstolkning til rådighed, der forklarer, hvad der foregår på videoen.

Hvordan løser jeg problemet?

Via GoPublic kan du tilføje et ekstra lydspor, som beskriver hvad der foregår på din video for personer, som har intet eller nedsat syn (synstolkning). Dette skal din videoleverandør levere, medmindre du selv har mulighed for at producere lydsporet.

1.3.1 Information og relationer

Information, struktur, og relationer på dit site skal være forståelige og tilgængelige uden design, og skal enten kunne forstås programmeringsmæssigt eller være tilgængeligt via tekst. Dvs. har brugeren f.eks. ikke aktiveret stylesheet eller javascript skal indholdet stadig være forståeligt og tilgængeligt.
Udover den tekniske del af dette krav, findes der også den redaktørmæssige del, som omhandler headline order. Det er vigtigt, at du overholder den korrekte overskriftsrækkefølge når du laver artikler og skriver content på dit site.

Hvordan løser jeg problemet?

Benyt GoPublics indbyggede overskriftschecker til at få styr på overskrifterne på websitet. Derudover kan du også benytte andre værktøjer som f.eks. WAVE, hvor du kan slå dit stylesheet fra, og dermed teste om indholdet er forståeligt uden CSS/design. 8

1.3.2 Meningsfuld rækkefølge

Elementer, der skal læses i en bestemt rækkefølge, skal kunne forstås på samme måde uanset, om man benytter en skærmlæser eller ej. Derfor skal det programmeringsmæssigt være bestemt, hvordan rækkefølgen på din hjemmeside fastlægges, så personer uden syn vil få indholdet præsenteret i en naturlig, logisk rækkefølge.

Hvordan løser jeg problemet?

Html-opbygningen i GoPublic bestemmer automatisk rækkefølgen på de forskellige elementer og moduler i sidens layout. I GoPublic bør du være opmærksom på, at indhold læses op fra venstre top til højre bund inden for hvert grid.

1.3.3 Sensoriske egenskaber

For at forstå denne regel skal man forestille sig en blind person, der på en hjemmeside møder teksten “Tryk på den grønne knap til venstre, for at fortsætte”. Tekst og elementer som kræver, at man kan se, høre eller bruge sine hænder, er ikke tilgængelige for personer med gældende handicap.

Hvordan løser jeg problemet?

Du bør som redaktør være opmærksom på ikke at benytte formuleringer, der forudsætter , at brugeren f.eks. har et velfungerende syn.

1.3.4 Retning

Denne regel siger med andre ord, at dit indhold skal være responsivt. Dit website skal kunne forstås og bruges uanset, om det bliver besøgt med en vandret eller lodret skærmretning. Nogle brugere med handicap har en fastlåst skærmretning og kan ikke vende sit device, derfor skal man kunne tilgå websitet uanset skærmretning.

Hvordan løser jeg problemet?

GoPublic er bygget til at indhold er responsivt, så det kan tilgås i alle skærmstørrelser og -retninger.

1.3.5 Identificering af inputformål

Denne regel vedrører specifikt inputelementer, f.eks. felter i en formular.
Her skal HTML koden skrives, så skærmlæseren kan se, at der er tale om et email-felt, et navnefelt eller et telefonnummer-felt osv.

Hvordan løser jeg problemet?

GoPublic tager automatisk højde for at inputfelter identificeres af skærmlæsere.

1.4.1 Anvendelse af farve

Væsentlige elementer eller information på dit site må ikke angives alene ved brug af en bestemt farve. Eksempelvis ved at angive, at et felt er obligatorisk ved at bruge rød skrift. Et andet eksempel er links, hvor det ikke er tilstrækkeligt kun at fremhæve linket med en anden farve. Her ville man også gøre brug af en understregning eller et ikon som viser, at det er et link.

Hvordan løser jeg problemet?

Designvariabler i GoPublic tager højde for at links fremhæves tilstrækkeligt. Redaktører der gør brug af platformens standard funktionaliteter, vil derfor automatisk overholde kravene til farve.

1.4.2 Kontrol af lyd

Hvis du på din hjemmeside har lyd, som afspilles automatisk i mere end 3 sekunder, skal brugeren enten kunne afbryde lyden helt eller skrue ned for den ved hjælp af en volumenknap.

Hvordan løser jeg problemet?

De indbyggede medieafspillere i GoPublic tager automatisk højde for dette problem og gør det muligt for brugeren at stoppe afspilning. Husk også at tjekke, om det hører med, hvis har indlejret lyd fra en tredjepartstjeneste.

1.4.3 Kontrast (minimum)

Dette punkt omhandler kontrastforholdene på dit website, og gør sig især gældende for mennesker med svagt eller stærkt nedsat syn. Kontrastforholdene skal være mindst 4,5:1, undtagen:

  • Hvis der er brugt stor skrift - her skal kontrastforhold være på mindst 3:1
  • Hvis det er billede eller tekst, som ikke er betydningsbærende. Det vil sige elementer, som udelukkende er dekorative.
  • Hvis der er tale om et logo.

Hvordan løser jeg problemet?

Designet på dit site vil tage højde for, at det overholder kontrastforhold. Hvis du selv opretter temaer eller justerer dit eksisterende stylesheet, så skal du selv sørge for at farverne overholder kontrastforhold. Det kan du kontrollere ved at indtaste baggrunds- og forgrundsfarven på WebAIM’s Contrast Checker. Det er et nyttigt værktøj, da det også vil fortælle dig hvilke fontstørrelser, der lever op til WCAG’s retningslinier i forhold til de farver, du indtaster.

1.4.4 Ændring af tekststørrelse

Al tekst på dit website skal kunne forstørres op til 200% i browseren, uden det ødelægger informationen eller konteksten på siden.

Hvordan løser jeg problemet?

GoPublic er indrettet, så kravet efterleves.

1.4.5 Billeder af tekst

Du må ikke indsætte billeder på dit website, som indeholder tekst. Grunden til dette er, at skærmlæseren ikke kan skelne teksten fra billedet, og svagtseende vil dermed ikke kunne læse teksten via skærmlæseren (medmindre der er tale om dit logo).

Hvordan løser jeg problemet?

Du skal undlade at uploade billeder på dit site, som indeholder tekst. Hvis det sker, bør du stille et tekstalternativ til rådighed, der forklarer indholdet på billedet. 17

1.4.10 Ombrydningsvisning

Denne regel omhandler, at du skal undgå scroll i flere dimensioner. Tekst og elementer som f.eks. tabeller skal kunne læses uden at brugerens skal scrolle frem og tilbage i forskellige retninger på alle devices. Dette krav skal overholdes ved zoom op til 400%.

Hvordan løser jeg problemet?

GoPublic tager hensyn ti,l at man ikke skal kunne scrolle i flere forskellige retninger. Derfor er det kun muligt at scrolle horisontalt i tabeller i GoPublic.

1.4.11 Kontrast for ikke-tekstbaseret indhold

Elementer på dit site, som ikke er tekstbaserede, skal opfylde kontrastforholdene 3:1 hvis der er tale om visuel information, som er nødvendig for forståelsen af elementet. Et eksempel kunne være en infografik, hvor de ikke-tekstbaserede elementer er væsentlige for forståelsen. Et andet eksempel kunne være en graf, hvor kontrastforholdene gør det svært at læse kurverne eller søjlerne.

Hvordan løser jeg problemet?

Når vi udvikler designs til vores kunder sikrer vi, at kravet efterleves. Du skal dog selv være obs på dette eller spørge i vores support, om du efterlever kravene, når du selv anvender den indbyggede Theme Creator.

1.4.12 Tekstafstand

Dette punkt sikrer, at personer kan se teksten på din side, selvom de har nedsat syn, og dermed ikke kan se små tekststørrelser. Følgende regler gælder:

  • Linjeafstand skal være mindst 1,5 gange skriftstørrelsen
  • Afstanden mellem afsnit skal være mindst 2 gange skriftstørrelsen
  • Bogstavafstand skal være mindst 0,12 gange skriftstørrelsen
  • Afstanden mellem ord skal være mindst 0,16 gange skriftstørrelsen

Hvordan løser jeg problemet?

De implementerede fontstørrelser i GoPublic vil tage højde for at overholde kravene om tekstafstand.

1.4.13 Indhold ved svævepegning(hover) eller fokus

Dette punkt omhandler elementer på din hjemmeside, hvor du kan holde musen (hover) over et element, hvor der derefter dukker ny information op. F.eks. et link som viser en infoboks når musen holdes over linket. Her er det vigtigt, at brugeren skal kunne fjerne disse elementer igen enten ved tastaturnavigation eller klik.

Hvordan løser jeg problemet?

Dette krav er der taget højde for i GoPublic.

2. Anvendelig

Brugeren skal kunne anvende dit website enten vha. tastaturet eller anden hjælpeteknologi.

2.1.1 Tastatur

Indholdet på dit website skal kunne tilgås og anvendes vha. tastaturet. Anvendelsen må ikke være afhængig af brugerens timing af tastaturtryk.
Der kan være undtagelser, hvis funktionaliteten på websitet er afhængig af brugerens handlinger. F.eks. hvis brugeren skal tegne en underskrift.

Hvordan løser jeg problemet?

GoPublic sikrer, at brugeren kan bruge tastaturet til at tilgå og anvende indholdet på dit website. Dette gøres oftest ved brug af TAB tasten på tastaturet.

2.1.4 Genvejstaster

Hvis der anvendes genvejstaster på dit website skal mindst én af følgende muligheder virke: Det skal være muligt for slutbrugeren at slå genvejstaster fra, ændre genvejen eller at genvejstaster kun er aktive når indholdselementet er i fokus.

Hvordan løser jeg problemet?

Der er ingen genvejstaster for slutbrugerne i GoPublic.

2.2.1 Justerbar tastehastighed

Brugeren skal have tilstrækkelig tid til at læse og anvende indholdet på dit website. Hvis dit website har tidsbegrænset indhold, f.eks. et login som udløber efter en rum tid på en netbank, skal brugeren have mulighed for at styre indholdet, så de kan nå at læse det. Brugeren skal enten kunne slå tidsbegrænsningen fra, tilpasse tidsbegrænsningen eller udvide tidsbegrænsningen.
Der er undtagelser hvis indholdet kører i realtid, tidsbegrænsningen er nødvendig eller tidsbegrænsningen er over 20 timer.

Hvordan løser jeg problemet?

GoPublic anvender ikke autolog

2.2.2 Pause, stop, skjul

Indhold på website som automatisk bevæger sig, blinker, scroller eller lignende skal kunne sættes på pause, skjules eller stoppes. Dette gælder også hvis det varer mere end 5 sekunder, eller hvis det vises samtidigt med andet indhold. For indhold som automatisk opdateres, skal det også være muligt for brugeren at styre hvor ofte det bliver opdateret. Et klassisk eksempel på indhold som dette kunne være en billedslider, som automatisk skifter mellem billeder. Her skal du implementere en pauseknap.

Hvordan løser jeg problemet?

I GoPublic styrer du selv, om der skal sættes en pauseknap på slideren.

2.3.1 Grænseværdi på tre glimt eller derunder

Indhold på dit website må ikke kunne forårsage epileptiske anfald eller andre fysiske reaktioner. Intet indhold på dit website må glimte mere end tre gange på et sekund.

Hvordan løser jeg problemet?

Gennemse indholdet på dit website for at sikre dig, at der ikke er glimt eller flashes som er over de officielle grænser. Er der glimt i indholdet på dit website, som er mere end tre gange på et sekund skal du ændre indholdet.

2.4.1 Spring over blokke

Gør det lettere for brugeren at navigere direkte til indholdet de skal bruge, ved at implementere muligheder for at springe indhold over, som ofte bliver gentaget på flere sider.

Hvordan løser jeg problemet?

For brugere som anvender skærmlæsere sikrer GoPublic, at man kan springe indhold over, som bliver gentaget på flere sider. Dette kan f.eks. være hovedmenuen, reklameblokke, grafikker etc. Det løses via et "skip-link", der befinder sig lige før hovednavigationen i HTML'en og som gør, at man via tastaturet kan springe hovednavigationen over.
Som redaktør kan du selv hjælpe brugeren yderligere, ved at sikre at de let fra toppen af en lang side lettere kan navigere ned til det indhold de søger. F.eks. kan du indsætte anchorlinks i toppen af en lang indholdsside til indholdets sektioner. Du kan også indsætte filtreringsmuligheder, så resultatlister på en side bliver kortere.

2.4.2 Sider har titler

Sider på dit website skal have titler som forklarer emne eller formål, så brugeren hurtigt kan vurdere, om de kan anvende indholdet.

Hvordan løser jeg problemet?

Alle sider i GoPublic kommer automatisk med et <title> tag, så skærmlæsere kan identificere sidens titel.

2.4.3 Fokusrækkefølge

Når en bruger navigerer igennem indholdet på et website er der en bestemt rækkefølge som brugeren kan følge. Altså, fokus flytter sig fra ét indholdselement til det næste i en bestemt rækkefølge. Det er vigtigt at denne rækkefølge er opsat sådan, så brugeren kan forstå indholdet og betjene websitet. F.eks. hvis en knap på dit website åbner et popup vindue, skal du sikre at fokus-elementer begrænses til pop-up vinduet indtil det lukkes igen.

Hvordan løser jeg problemet?

Brug TAB knappen til at navigere igennem dit website. Hvis rækkefølgen i indholdet du fokuserer på ikke giver mening for indholdet skal du ændre den.

2.4.4 Formål med links (i kontekst)

Det er vigtigt, at alle brugerne forstår, hvad der sker når de klikker på et link på dit website. Derfor skal teksten på selve linket, linkets title attribut eller teksten ledende op til linket være beskrivende for, hvad der sker når brugeren klikker på linket.
Et eksempel på en dårlig linktekst kunne være:
<a href="">Klik her</a>
En beskrivende linktekst kunne i stedet være:
<a href="">Download årsrapport 2020</a>

Hvordan løser jeg problemet?

Gennemgå links på dit website (inkl. knapper, image maps og lign.). Du skal sikre dig, at brugeren forstår hvad der sker, når de klikker på linket. Hvis ikke det er beskrevet i linkteksten, kan du ved hjælp af linkets title-attribut tilføje en tekst, som skærmlæseren vil læse op, når der rulles hen over linket.

2.4.5 Flere måder

Der skal være mere end én måde at komme frem til en side på dit website. F.eks. kan du indsætte søgning, som kan hjælpe brugeren med at finde en side, og tilbyde en link liste med links til undersider på dit website. Et andet eksempel kunne være, at du har et website med 5 sider, hvor brugeren kan navigere sig frem og tilbage mellem hver side i hovednavigationen, samtidig med, at der på forsiden er links til alle undersider.
Undtagelser kan være, hvis sider på websitet er resultatet af en række handlinger eller en proces. F.eks. kan en søgeresultatside kun vises som resultat af, at brugeren har søgt på websitet.

Hvordan løser jeg problemet?

Du skal sikre dig, at der ikke er sider på dit website, som kun kan tilgås på én måde. Hvis du har sider som kun kan tilgås på én måde, skal du tilføje flere måder, hvor brugeren kan nå frem til siden, f.eks. via en søgefunktion.

2.4.6 Overskrifter og etiketter

Det skal være nemt for brugere at forstå og finde indhold på dit website. Derfor skal overskrifter og etiketter/labels være beskrivende, så brugeren forstår emnet eller formålet med indholdet.

Hvordan løser jeg problemet?

På de steder på dit website, hvor der er overskrifter og labels skal du sikre dig, at brugeren kan forstå indholdet og formålet ud fra overskriften eller etiketten. Du skal ikke skrive overskrifter hvis det ikke er nødvendigt, og overskrifterne behøver ikke være lange. Som redaktør skal du blot sørge for at skrive så præcist som muligt, så brugeren forstår emne og formål.

2.4.7 Synligt fokus

Indhold som brugeren kan navigere til med tastaturet, skal have en synlig fokus-tilstand, så brugeren er klar over hvilket element, der er navigeret hen til.

Hvordan løser jeg problemet?

Design i GoPublic indeholder fokus-tilstande, som gør, at tastaturfokus er synlig og derfor også navigerbar.

2.4.11 Fokus ikke skjult (Minimum) [NY]

Når en bruger navigerer gennem en side ved hjælp af tastaturet eller andre input, skal du sikre dig, at elementer i fokus ikke vil blive skjult bag andre indholdselementer. Dette betyder, at fokuserede elementer skal være fuldt synlige og ikke delvist eller helt dækket af andet indhold på siden, eksempelvis hvis du scroller og noget kan blive “gemt” bag et banner eller et pop-up vindue.

Hvordan løser jeg problemet?

GoPublic sikrer dig, at elementer, der har tastaturfokus ikke bliver “gemt” bag andre elementer på siden.

2.5.1 Pegebevægelser (Pointer Gestures)

Denne regel gælder særligt for mennesker, som ikke har mulighed for at bruge en mus, men i stedet bruger andre hjælpeværktøjer. Dette kan f.eks. være en mus med en trackball. Dette segment har oftest ikke mulighed for at lave bevægelser som f.eks. at swipe, zoome med to fingre mm. Derfor er det vigtigt, at du tilbyder alternativer til disse bevægelser på dit website.

Hvordan løser jeg problemet?

Hvis du f.eks. har et kort på din hjemmeside, hvor brugeren har mulighed for at zoome ind med to fingre, er det vigtigt at du også tilbyder zoom med tastaturet (“+” og “-”), så brugere der ikke kan lave denne bevægelse også har mulighed for at betjene dit website. Dette er der taget højde for i GoPublic.

2.5.2 Pege-annullering

Nogle brugere kan have svært ved at navigere rundt via et pegeværktøj, f.eks. pga. rystelser, og kan derfor let komme til at trykke på en knap ved en fejl som udløser en uønsket handling. Derfor skal du tilbyde en "fortryd" knap eller tilbyde, at brugeren kan fortryde handlingen ved at bevæge musen væk fra knappen, inden der klikkes.

Hvordan løser jeg problemet?

Gå dit website igennem og kig efter, om der findes steder, hvor brugeren kan trække elementer, eller trykke på knapper, som bekræfter en handling (indsend information,, gemme oplysninger osv.). Sørg for, at brugeren har mulighed for at annullere handlinger som disse - enten via en teknisk løsning eller ved at give brugeren mulighed for at fortryde eller trække handlingen tilbage.

2.5.3 Etiket i navn

Dette punkt omhandler f.eks. knapper eller andre interaktive elementer, som har synlig tekst på hjemmesiden. Dette kunne være knapper med teksten: “søg”, “send”, “accepter”, “annuller” mm. Her er det vigtigt, at teksten i din HTML matcher det ord, du ser på hjemmesiden, hvis du har et label i din HTML til det pågældende element.
Grunden til at HTML'en skal matche etiketteksten er, at f.eks. skærmlæsere læser HTML'en op. Det er vigtigt, at det korrekte ord bliver læst op, så brugeren forstår hvad etiketten/knappen signalerer.

Hvordan løser jeg problemet?

Den indbyggede dictionary i GoPublic er indstillet til at efterleve kravene. Anvender du enkelte knapper anderledes, kan du nemt ændre navngivning i dictionary.

2.5.4 Betjening via bevægelse

Dette punkt omhandler elementer, som kræver en særlig bevægelse for at blive betjent. Disse skal kunne deaktiveres for brugere, som ikke fysisk har mulighed for at udføre disse bevægelser.

Hvordan løser jeg problemet?

Hvis du opdager, at en funktion på dit site kræver en bevægelse såsom at ryste, rotere eller panorere et device er det vigtigt, at du tilbyder et alternativ til denne bevægelse til brugere, der er fysisk begrænsede ifht. denne bevægelse.

2.5.7 Trækbevægelser [NY]

Er der interaktioner på websitet, der kræver trækbevægelser (f.eks. at trække et element fra en del af skærmen til en anden), skal det være muligt for de brugere, der har svært ved at udføre sådanne bevægelser. Det betyder, at der skal tilbydes alternative måder at udføre handlingen på, så brugere med motoriske vanskeligheder også kan bruge funktionerne.

Hvordan løser jeg problemet?

Hvis der er steder på din hjemmeside, der kræver at du trækker elementer, er det vigtigt at du tilbyder et alternativ til at udføre denne bevægelse, så alle har mulighed for at udføre handlingen.

2.5.8 Målstørrelse (Minimum) [NY]

Dette krav sikrer, at interaktive mål, såsom knapper og links, er store nok til, at brugere nemt kan aktivere dem. Det specificerer en minimumstørrelse for disse mål, så de ikke er for små og dermed svære at ramme, især for brugere med nedsat finmotorik eller ved brug af berøringsskærme.

Hvordan løser jeg problemet?

Alle CTA funktioner i GoPublic såsom knapper og links vil gengives i en størrelse og med afstande, der overholder minimumsstørrelsen.

3. Forståelig

Dine brugere skal kunne forstå informationerne på dit website, og hvordan de bruger det.

3.1.1 Sproget på siden

Det skal programmeringsmæssigt fastsættes, hvilket sprog websitet er skrevet i ved at tilføje en "lang" attribut i <HTML> elementet, der omgiver ens website. Dette er bl.a. vigtigt for, at skærmlæseren kan identificere hvilket sprog den skal læse op for brugere med nedsat eller intet syn.

Hvordan løser jeg problemet?

Hjemmesidens sprog i GoPublic angiver i sidens HTML. Hvis du har brug for at anvende andre sprog på enkelte sider, kan du anvise andre sprog på de enkelte sider.

3.1.2 Sprog, der anvendes til dele af indhold

Hvis der anvendes forskellige sprog på enkelte dele på websitet skal dette informeres til brugeren. Dette kan gøres ved at indsætte en definering af det sprog der skrives i, direkte i det HTML element indholdet er i. HTML'en kunne f.eks. se sådan her ud:
<blockquote lang="de">Guten abend Fräulein</blockquote>

Hvordan løser jeg problemet?

Sprog på delelementer kan angives i HTML’en  i alle rich text editors i GoPublic.

3.2.1 I fokus

Formålet med dette punkt er at sikre, at der ikke er nogen elementer på dit website, som skifter kontekst, når de er i fokus. Dette gør sig især gældende, når man bruger TAB tasten til at navigere med. Her vil de forskellige links og knapper modtage fokus, imens man tab'er sig ned gennem sitet. Der må ikke ske en ændring af kontekst, når der tab'es gennem sitet. Et eksempel på ændring af kontekst, når et element er i fokus kunne være, at en formular automatisk bliver udfyldt, når den modtager fokus.

Hvordan løser jeg problemet?

Hvis din side har et pop-up vindue eller åbner en ny side, som ændrer konteksten og forståelsesrammen uden at advare brugeren, skal du som redaktør ændre teksten i den nye information, så den stadig er inden for samme kontekstramme.

3.2.2 Ved input

Dette kriterie minder meget om 3.2.1, hvor konteksten ikke må ændres, når elementer kommer i fokus. Det samme gælder for 3.2.2, men her er der tale om, at konteksten ikke må ændres ved input, altså særligt for formularer, hvor der indsættes data.

Hvordan løser jeg problemet?

Det kan være problematisk at fokus og konteksten automatisk skifter, når man udfører handlinger eller markøren står et sted. Derfor er dette ikke en mulighed i GoPublic.

3.2.3 Konsekvent navigation

Når et navigationselement bliver repeteret på op til flere sider, skal det bevare konsistens og have en ensartet rækkefølge ned igennem strukturen. Elementet må altså ikke ændre sig, medmindre brugeren har foretaget en handling, der skaber denne ændring. F.eks. skal ens hovednavigation forblive den samme, når man som bruger navigerer ned igennem sitets struktur.

Hvordan løser jeg problemet?

Vær opmærksom på, at navigationselementer er konsistente og ensartede hele vejen ned i strukturen på dit site. I GoPublic er hovednavigationen indrettet, så den automatisk vises ensartet på hele sitet.

3.2.4 Konsekvent identifikation

Det er vigtigt, at du er konsekvent i den måde du formidler information på. F.eks. kan du vælge altid at anvende et dokument ikon, hver gang du har en liste med dokumenter, der kan downloades. Et andet eksempel kunne være, altid at skrive title på samme måde i download links til dokumenter, ved f.eks. at starte title attributten med “Download” hver gang.

Hvordan løser jeg problemet?

Hav en konsekvent formidling på sit site og lav en strategi for, hvordan forskellige typer af elementer skal præsenteres. Eksempelvis når det drejer sig om opstilling af links eller opstilling af gentagne elementer på websitet.

3.2.6 Konsistent hjælp [NY]

Dette krav sikrer, at hvis en side tilbyder hjælp, skal denne hjælp være konsistent tilgængelig på samme måde på tværs af hele websitet. Brugere skal kunne finde og bruge hjælpen på samme måde, uanset hvilken side de befinder sig på, hvilket gør det lettere for dem at finde den assistance, de har brug for. Med hjælp menes fx kontaktinformationer, FAQ’er, support, chatbot eller andre former for hjælpetekster.

Hvordan løser jeg problemet?

I GoPublic er funktioner som søgning, chat, header og footer altid placeret samme sted og overholder dermed kravet.

3.3.1 Identifikation af fejl

Hvis brugeren indtaster en fejl i f.eks. en formular på dit site, skal det tydeligt angives for brugeren, at der er tale om en fejl. Der kan være tale om en email, der ikke imødekommer kravene til emailfeltet, et telefonnummer hvor der mangler et tal eller lignende. Her skal du oplyse brugeren om fejlen.

Hvordan løser jeg problemet?

Fejlmeddelelser i GoPublic lever op til kravene. Du kan eventuelt selv tjekke efter om der kommer en fejlmeddelelse ved forkert indtastning. Fejlmeddelelsen skal være semantisk korrekt og leve op til WCAG 2.2, f.eks. i form af aria tekst.

3.3.3 Fejlforslag

Hvis der automatisk registreres en fejl i et udfyldt inputfelt, og der findes fejlforslag, bør disse forslag leveres til brugeren. Dette kunne f.eks. være et inputfelt der kræver at brugeren indtaster en måned (Januar, Februar, etc.). Brugeren indtaster “2” og får derfor en fejlmeddelelse. Denne fejlmeddelelse bør indeholde en beskrivelse af, at det er navnet på den givne måned der skal indtastes i stedet for et tal.

Hvordan løser jeg problemet?

Du kan selv guide dine brugere til korrekt udfyldelse via både hjælpetekst og ved at rette i teksten på fejlmeddelelser i Dictionary. Disse bør justeres for hvert felt.

3.3.4 Forhindring af fejl (juridisk, økonomisk, data)

Hvis dit website håndterer informationer med juridiske forpligtelser eller økonomiske transaktioner (brugertestsvar, bankkontonummer, CPR nummer etc.), skal man som bruger have mulighed for at kunne trække ens indtastninger tilbage.
Derudover skal brugeren også have mulighed for, at:

  • Tjekke for indtastningsfejl
  • Rette indtastningsfejl
  • Tjekke alle indtastninger, inden al dataen sendes afsted 

Ovenstående er vigtigt for personfølsomme, økonomiske eller andre juridiske data, så man sikrer, at brugeren ikke sender forkert information afsted.

Hvordan løser jeg problemet?

Gennemgå alle de steder på dit site, hvor brugeren kan indtaste personfølsomme data eller købe varer, og sørg for at ovenstående gør sig gældende.

3.3.7 Redundant indtastning [NY]

Dette krav handler om at minimere behovet for, at brugere skal indtaste den samme information flere gange. Hvis en bruger har indtastet information tidligere (f.eks. navn eller adresse), skal systemet genbruge disse oplysninger, hvor det er muligt, i stedet for at kræve, at brugeren indtaster dem igen.

Hvordan løser jeg problemet?

GoPublic efterlever kravet.

3.3.8 Accessible godkendelse (Minimum) [NY]

Eventuelle brugergodkendelsesmetoder skal være tilgængelige for personer med forskellige funktionsnedsættelser. Dette inkluderer at tilbyde alternative metoder til godkendelse (udover f.eks. CAPTCHA), der ikke kræver komplekse motoriske færdigheder, synsevne eller hukommelse, og som kan bruges af alle brugere.
Ved at opfylde disse krav kan websteder blive mere tilgængelige og brugervenlige for alle, herunder personer med funktionsnedsættelser.

Hvordan løser jeg problemet?

GoBasic er udarbejdet så Captcha har alternativ metode til godkendelse.

4. Robust

Alle elementer på dit website skal være tilgængelige med hjælpeteknologi, og skal opdateres i takt med teknologierne.

4.1.2 Navn, rolle, værdi

Navn, rolle og værdi er f.eks. ARIA labels, tags og landmarks. Dette er tegn i HTML koden, som hjælper skærmlæseren med at forstå de forskellige elementer på dit website.

Hvordan løser jeg problemet?

GoPublic er opbygget, så der er korrekte navne, roller og værdier.

4.1.3 Statusbeskeder

Statusbeskeder kan f.eks. være, når brugeren på et website tilføjer tre varer til en indkøbskurv, og kurven derefter vil få tilføjet et tretal i en rød cirkel ved siden af kurven. Det kunne også være et ikon, der indikerer, at brugeren har gemt sine ændringer.
Statusbeskeder kan bestemmes i HTML'en gennem f.eks. “role” attributten. Det er vigtigt, at statusbeskederne er skrevet med korrekt HTML, da personer med skærmlæsere ikke vil få læst beskederne korrekt op, hvis HTML'en ikke er korrekt.

Hvordan løser jeg problemet?

Statusbeskeder i GoPublic er udarbejdet med korrekt HTML-opmærkning.

Navigation